Inloggen extranet

Interculturele communicatie en agressie

Deel deze opleiding:

    Add a header to begin generating the table of contents

    Interculturele communicatie en agressie

    Agressie en emotioneel gedrag is soms voor een deel cultureel bepaald. De (sub)cultuur waarin we leven, leert ons hoe we ons horen te gedragen binnen de samenleving. Maar hoe dat is, kan nogal verschillen per (sub)cultuur. Zo wordt agressie in bepaalde culturen meer getolereerd dan in andere. Niet omdat er minder waarde wordt gehecht aan de medemens of zijn/haar bezittingen, maar omdat mensen op een andere manier omgaan met emotie.

    Het op een juiste manier interpreteren van verbale en non-verbale signalen, is hierbij essentieel! Agressie en cultuur zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je vaak te maken krijgt met mensen met verschillende culturele achtergronden, is het essentieel om je bewust te zijn van de gevolgen van die culturele verschillen op gedrag en gevoel.

    In de training Agressie en Culturele verschillen leer je omgaan met verbale agressie van mensen met verschillende culturele achtergronden. Daarnaast leer je het onderscheid maken tussen ‘serieuze’ agressie en verbale en non-verbale signalen die in het licht van de culturele achtergrond van de ander als niet-serieuze agressie kunnen worden geïnterpreteerd.

    Werkwijze

    Tijdens een cursus ‘Interculturele communicatie en oplopende emoties’ leer je lastige situatie beheersen én de-escaleren. De training kan worden aangepast aan de culturele achtergronden van de mensen met wie de cursisten het meest in aanraking komen. Tijdens de training gebruiken we professionele acteurs (leeftijd en afkomst afhankelijk van de casuïstiek). Wij werken in onze trainingen met een landelijke en onderbouwde methodiek.

    Inhoud

    • Herkennen van de verschillende signalen
    • Cultuurgebonden grensoverschrijdend gedrag
    • Interpreteren culturele factoren
    • Cultuursleutel: kennis is handig!
    • Ombuigen verbaal agressief en cultureel gedrag
    • Aanpassen, aansluiten of aandringen
    • Scenariotraining afstemd op de doelgroep

    Doel

    • Inzicht in interculturele communicatie
    • Beter kunnen omgaan met lastig en grensoverschrijdend cultureel bepaald gedrag
    • Omgaan met culturele achtergronden in relatie tot emotie en agressie
    • Inzicht krijgen in de verschillende achtergronden van culturele ontwikkeling in relatie tot weerbaarheid en persoonlijke veiligheid
    • Werken met zes cultuursleutels om praktische handvatten te bieden
    • Scenariotraining met gespecialiseerde trainingsacteurs

    Over deze training

    Voor wie: Werknemers die beroepsmatig of vrijwillig, in aanraking komen met (geëmotioneerde) personen uit een andere cultuur
    Duur: Basistraining: 2 tot 4 dagdelen
    Minimaal aantal personen: 6
    Maximaal aantal personen: 8
    Locatie: Incompany of op onze trainingslocatie in Nederland
    Erkenning: Workshops en trainingen van React Advies & Training zijn opgenomen in het centraal register kort wettelijk beroepsonderwijs (CRKBO). Tevens bieden wij (zo nodig) registratiepunten voor onderwijs- en zorgprofessionals, beroepschauffeurs en bewindvoerders via Registerplein, SKJ, NVO, BPI, Horus, Code 95, Kabiz en V&V
    Investering: Op basis van offerte
    Terugkomsessie: Optioneel
    Verblijfskosten: Optioneel
    Beschikbare data: In goed overleg met opdrachtgever

    Wat zeggen anderen?

    Klaar om te starten?

    Misschien vind je deze trainingen ook interessant

    × Stel hier jouw vraag aan React