Inloggen extranet

Geweldloze communicatie en agressie

Deel deze opleiding:

    Add a header to begin generating the table of contents

    Geweldloze communicatie en agressie

    Communiceren doen we allemaal en zo’n beetje de hele dag door. Maar communiceer je vanuit oordelen, meningen, aanvallen en beschuldigingen? Dan bestaat er een grote kans dat jouw punt niet goed bij de ander overkomt. Geweldloos communiceren is communiceren vanuit behoeften en gevoelens. Je herkent wanneer je je eigen mening of oordeel laat doorschemeren in een gesprek en laat dit vervolgens achterwege. Het resultaat: een gesprek waarin jij en je gesprekspartner naar elkaar luisteren en elkaar horen.

    De term en methodiek achter Geweldloos communiceren is bedacht en ontwikkeld door de Amerikaan Marshall Rosenberg. Maar deze vorm van communiceren wordt inmiddels wereldwijd toegepast bij het voorkomen en oplossen van conflicten.

    In de training ‘Geweldloze communicatie’ van React Advies & Training maak je kennis met het gedachtegoed van Marshall Rosenberg. Daarnaast leer je hoe je behoeften en gevoelens kunt uiten zonder daar een oordeel aan te hangen. Zo ontstaat er in een (professioneel) gesprek meer begrip voor elkaar en vermijd je conflicten, zelfs in lastige situaties.

    Werkwijze

    In de training ‘Geweldloze communicatie’ leer je communiceren vanuit je gevoelens en behoeften. Tijdens deze training gebruiken we professionele trainingsacteurs, waarmee praktijksituaties geoefend kunnen worden. De precieze inhoud van de training wordt op maat samengesteld in overleg met de opdrachtgever. Bij veel van onze trainingen koppelen we de casuïstiek aan agressie, grensoverschrijdend gedrag en geweldloos communiceren.

    Inhoud

    In de training ‘Geweldloze communicatie’ komen onder andere deze onderdelen aan bod:
    • De vier elementen van geweldloze communicatie (waarnemen, gevoelens, vervulde en onvervulde behoeften en het doen van verzoeken op een manier dat de ander je kan horen)
    • Valkuilen in geweldloze communicatie bespreken
    • Conflicten oplossen met geweldloze communicatie
    • Leren luisteren naar jezelf en de ander

    Doel

    • Weten wat geweldloze communicatie is en het kunnen toepassen in je dagelijkse praktijk
    • Kunnen luisteren naar jezelf en naar je gesprekspartner
    • Kunnen herkennen wanneer je je eigen mening of oordeel in een gesprek laat doorschemeren
    • Conflicten kunnen hanteren
    • Je eigen grenzen kunnen aangeven, zonder daarbij conflicten uit te lokken

    Over deze training

    Voor wie: De training ‘Geweldloze communicatie’ is geschikt voor iedereen die in de dagelijkse (werk)praktijk te maken krijgt met (verbale) agressie en geweld en handvatten wil om het gesprek op een positieve, geweldloze manier aan te gaan
    Duur: Kennismakingstraining: half dagdeel tot één dag | Uitgebreide training: twee tot drie dagen (of vier tot zes dagdelen)
    Minimaal aantal personen: 6
    Maximaal aantal personen: 12
    Locatie: Incompany of op onze trainingslocatie in Nederland
    Erkenning: CRKBO, SKJ, V&V. Op aanvraag registerplein en leraarregister
    Investering: Op basis van offerte
    Terugkomsessie: Optioneel
    Verblijfskosten: Optioneel
    Beschikbare data: In goed overleg met opdrachtgever

    Wat zeggen anderen?

    Klaar om te starten?

    Misschien vind je deze trainingen ook interessant

    × Stel hier jouw vraag aan React